Nu kommer P-huset som parkerar bilen åt dig


Marie Pallhed 2017-08-05

SJÄLVPARKERANDE BILAR. Parkering kommer snart att bli en helautomatiserad process som sparar tid och yta.
SJÄLVPARKERANDE BILAR. Parkering kommer snart att bli en helautomatiserad process som sparar tid och yta.

KÖRGLÄDJE. Du kör in i P-huset och ställer bilen på en avlämningsplats. Sedan öppnar du din parkeringsapp och ber bilen att parkera sig och framför dina ögon åker den iväg och gör det.

Det är Daimler och Bosch har tillsammans tagit fram världens första flervånings parkeringshus som kan parkera bilen åt dig – helt automatiskt. Den 24 juli startade fullskaliga tester i pilotprojektet i p-huset vid Mercedes-Benz museum i Stuttgart.

När du vill hämta bilen beställer du den genom appen på samma sätt, varpå bilen kommer till din upphämtningsplats automatiskt. Lite magiskt…

Det låter som en framtidsstudie, men fullskaliga försök pågår just nu och redan 2018 ska alla som har en Mercedes med Remote Parking Pilot kunna använda tjänsten.

– Självkörande bilar kommer fortare än de flesta insett, säger Dr Michael Hafner, chef för Automated Driving och Active Safety på Mercedes-Benz Cars.

– Det här parkeringshuset visar hur långt utvecklingen kommit. Parkering kommer snabbt att bli en automatisk process, och det kommer att spara både yta, tid och miljö.

I parkeringshuset i Stuttgart nätverkar infrastruktur från Bosch med systemen ombord på Mercedes bilar. Sensorer är placerade runt om i parkeringshuset och de kommunicerar med bilens styrsystem och olika sensorer.

– Genom att koppla ihop de två systemen har vi lyckats uppnå automatisk parkering långt tidigare än beräknat.

Försöken som pågår just nu övervakas av de lokala och federala myndigheterna och planen är att systemet ska vara i bruk för kunder i början av 2018.

Bosch och Mercedes räknar med att använda projektet för att dra lärdomar inför kommande kommersiella projekt. Intresset är stort då automatisk parkering gör att det kan rymmas upp till 20% fler bilar på samma yta. Dessutom slipper människor tillbringa tid i köer och köra runt för att leta upp lediga platser.


Tipsa en vän     Skriv ut



<span style=\

Nollgradigt och sträng kyla - så här funkar bildäcken

KÖRGLÄDJE. Varierande vinterförhållanden utsätter både bilen och däcken för tuffa prövningar. Rätt typ av vinterdäck och rätt däcktryck ökar säkerheten. Oavsett om det är milt vinterväder eller sträng kyla. Med hjälp av några enkla tips sparar du även en hel del bränsle och ökar körkomforten.

Läs mer
SJ&Auml;LVPARKERANDE BILAR. Parkering kommer snart att bli en helautomatiserad process som sparar tid och yta.

Nu kommer P-huset som parkerar bilen åt dig

KÖRGLÄDJE. Du kör in i P-huset och ställer bilen på en avlämningsplats. Sedan öppnar du din parkeringsapp och ber bilen att parkera sig och framför dina ögon åker den iväg och gör det.

Läs mer
K&Ouml;RK&Auml;NSLA. Kan man bygga in den rätta körkänslan redan när bilen tillverkas? - Ja, menar Mikael Nybacka längst till höger, forskare på KTH, som arbetar med en effektiv metod för detta. Foto: Matthias Tidlund.

KÖRKÄNSLA. Kan man bygga in den rätta körkänslan redan när bilen tillverkas? - Ja, menar Mikael Nybacka längst till höger, forskare på KTH, som arbetar med en effektiv metod för detta. Foto: Matthias Tidlund.


Nu kan snart körkänsla mätas objektivt

KÖRGLÄDJE. Det är en sak att låta experter eller vanliga förare subjektivt bedöma vad som är god körkänsla, en annan att omvandla denna känsla till något objektivt som snabbt låter sig utvärderas och byggas in i bilar. För körkänslan är viktig. Mycket viktig.

Läs mer
Cleanpipe i flödet





Mest lästa




Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp

Gård & Villa
Ansvarig utgivare:   Uno Hufvudsson
Webmaster:   Marie Pallhed

Varola Prästgård 1 541 94 SKÖVDE