Måns och ”Schlättas fetaste hotrod”
REPORTAGE. Från noll till hundra-kändis över en natt. Ungefär så blev det för hobbypularen Måns Hellström som är huvudperson i den tv-serien ”Totalt värdelös - schlättas fetaste hotrod”.
– I början kändes det nervöst att folk i affärerna i Skara började titta efter en, men nu har jag vant mig, berättar han.
Hur SVT hittade honom vet han inte riktigt, men han gissar att det var från ett reportage om bilbyggande i tidningen Bilsport.
– De ringde och undrade om jag ville medverka. Upplägget var sex avsnitt om sex olika bilbyggare runt om i landet. Och det lät ju inte så farligt, så jag tackade ja.
Vad som hände sedan vet han inte riktigt, men i slutänden blev det bara han kvar till alla sex avsnitten.
– Då tyckte tv-teamet dessutom att projektet jag höll på med var ”för långt gånget” och ville att jag skulle ta itu med något annat från grunden.
Snabba ryck var vad som gällde, så han kollade runt i kompisgänget. Janne hade ett ämne, en gammal Ford 32:a i delar som han kunde få bygga åt honom. Den fick det bli. Och så rullade projektet ”Schlättas fetaste hotrod” igång.
– Jag fick ta tjänstledigt en dag i veckan från jobbet på djurfoderfabriken då det filmades. I början var det väldigt annorlunda, men efter hand vande jag mig vid att ha tv-teamet omkring mig.
Den gamla Forden är nu körklar och en celebritet i sig. Den blev precis som Måns ville ha den och den gamla V8 sidventilaren från i huvudsak 1937 mullrar gott under huven. Hittills har den främst fungerat som publikdragare på bilträffar och utställningar. Dessutom hålls den för det mesta installerad eftersom den kräver sol och värme för att leverera maximal njutning.
Måns själv är nu tillbaka i sitt garage och fortsätter på projektet han fick lägga undan- Då handlar det om en Dodge Sierra Stationwagon från 1958 som vid ett ytligt påseende kan verka tämligen original - om man bortser från det feta scoopet till kompressorn som sticker upp ur motorhuven…
– Allt är ombyggt. Motorn är till exempel en GM-spis, samma som sitter i Corvetter från 70-talet och med kompressorn bör den leverera en bra bit över 400 hästkrafter.
Ny ljudisolering, en fet ljudanläggning, DVD-bio och andra finesser har Måns lagt till själv. Plus elektronisk luftfjädring som jobbar via däck på egenbyggda fälgar. Bara för att nämna några av finesserna.
– Den här gången har jag sagt till mig själv att inte spåra ur, utan hålla mig till planen jag hade från början. Då går det mycket fortare att bli färdig.
Att meka i garaget tillsammans med vänner är ett sätt att umgås på och Måns stortrivs med det.
– Det gäller bara att ha noll respekt för tid och pengar, annars blir man dum i huvudet. Fast i och för sig måste man nog vara det för att hålla på med sånt här.
En sambo, Caroline, hann han också skaffa sig under tv-inspelningarna. Hur står hon ut med en sambo som nästan bor i garaget?
– Hon har sina hästar som tar lika mycket tid, så det är inget problem. Vi har det desto bättre när vi ses!
Många bilbyggen har det blivit hittills och fler lär det bli med åren.
– Mitt första bygge var en Nissan S13 som jag försåg med Corvette-motor för drifting. Nu har jag börjat kolla efter nån cabriolet från 50- eller 60-talet. Det projektet ska byggas med noll begränsningar och bli världsunikt!