Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

8 av 10 vill ha åldersgräns i sociala medier


Marie Pallhed 2016-07-28

KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.
KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.

MARKNADSPLATS. Det finns ett stort stöd bland svenska folket för åldersgräns i sociala medier. Åtta av tio tycker det är bra med åldersgräns och fyra av tio vill att åldersgränsen ska vara antingen 15 eller 16 år. 

Det visar Novus stora undersökning kring svenskarnas inställning till reklam som är gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Liknande undersökningar har genomförts 2005, 2012 och 2014.

I årets undersökning fick de svarande ta ställning till frågor kopplade även till sociala medier.

I Sverige vill regeringen utreda vilka åldersgränser som ska gälla för sociala medier och förordningen säger att gränsen ska sättas mellan 13-16 år. Svenska folket håller med. Åtta av tio (83 %) har svarat att de tycker att en åldersgräns är bra, fyrtio procent tycker att den ska ligga i åldersspannet 15 till 16 år.

– Flera sociala medier har idag redan åldersgränser och svenska folket ställer sig positiva till detta. Framförallt är det kvinnor och äldre i samhället som är för att inte släppa in alltför unga i sociala medier och hela 92 procent av 65-79 åringarna vill ha åldersgränser i sociala medier, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Hela rapporten Kluvna Känslor - allmänhetens inställning till reklam, släpps den 1 augusti och du hittar den här: http://www.annons.se/avtal-dokument.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.

8 av 10 vill ha åldersgräns i sociala medier

MARKNADSPLATS. Det finns ett stort stöd bland svenska folket för åldersgräns i sociala medier. Åtta av tio tycker det är bra med åldersgräns och fyra av tio vill att åldersgränsen ska vara antingen 15 eller 16 år. 

Läs mer
NÖJD ANNONSÖR. - Mobalpa . Ett köksvarumärke som vi kan stå för till 100 procent. Köken håller en hög kvalitet med gedigna stommar och luckor, säger Leif Eriksson på Eriksson Snickeri och Inredning i Skultorp.

Leif fick fler kökskunder efter annons i Gård & Villa

MARKNADSPLATS. Leif Eriksson driver Eriksson Snickeri och Inredning i Skultorp och han annonserar regelbundet i Gård & Villa. Med så gott resultat att han inför 2015 beslutade sig att annonsera i tidningens samtliga 8 nummer.

Läs mer



Mest lästa








Gård & Villa
Ansvarig utgivare:   Uno Hufvudsson
Webmaster:   Marie Pallhed

Tallbacksstigen 7 541 36 SKÖVDE