8 av 10 vill ha åldersgräns i sociala medier


Marie Pallhed 2016-07-28

KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.
KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.

MARKNADSPLATS. Det finns ett stort stöd bland svenska folket för åldersgräns i sociala medier. Åtta av tio tycker det är bra med åldersgräns och fyra av tio vill att åldersgränsen ska vara antingen 15 eller 16 år. 

Det visar Novus stora undersökning kring svenskarnas inställning till reklam som är gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Liknande undersökningar har genomförts 2005, 2012 och 2014.

I årets undersökning fick de svarande ta ställning till frågor kopplade även till sociala medier.

I Sverige vill regeringen utreda vilka åldersgränser som ska gälla för sociala medier och förordningen säger att gränsen ska sättas mellan 13-16 år. Svenska folket håller med. Åtta av tio (83 %) har svarat att de tycker att en åldersgräns är bra, fyrtio procent tycker att den ska ligga i åldersspannet 15 till 16 år.

– Flera sociala medier har idag redan åldersgränser och svenska folket ställer sig positiva till detta. Framförallt är det kvinnor och äldre i samhället som är för att inte släppa in alltför unga i sociala medier och hela 92 procent av 65-79 åringarna vill ha åldersgränser i sociala medier, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Hela rapporten Kluvna Känslor - allmänhetens inställning till reklam, släpps den 1 augusti och du hittar den här: http://www.annons.se/avtal-dokument.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






UNIKT. Ett besök hos Mölltorps handelträdgård är något utöver det vanliga med sitt unika sortiment och en härligt kunnig personal som gör sitt yttersta för att hjälpa dig.

Kommersiell text

Västsveriges bredaste sortiment av växter finns i Mölltorp

TIPS! Det känns som att kliva in i en skaraborgsk lustgård att besöka Mölltorps handelsträdgård. Sortimentet av både växter och tillbehör är ett av landets absolut bredaste och en vanlig kommentar från långväga besökare är: ”Tänk om vi hade något sådant här i Göteborg”.

Läs mer
MATTCENTRUM I SKÖVDE. Här hittar du all när det gäller mattor och nu när utesäsongen precis börjat har butiken extra fokus på mattor som har med sommarlivet att göra. Som utomhusmattor för altan och balkong och formsydda mattor till båt och husvagn. Här är hela teamet: Mats Bergqvist, Hnerik Sanfridsson, Fredrik Johansson och Anders Bergqvist. Mattias Thorell hade vid fototillfället flugit iväg på resa på en av mattorna  Klicka på bilden så kommer du direkt till vårt utbud.

Kommersiell text

Massor med nyheter hos Mattcentrum – även för utomhus

TIPS! Rama in matplatsen på altanen med en generös matta som tål solljus och regn. Eller dölj betonggolvet på balkongen med en uv-beständig heltäckningsmatta! Säsongens nyheter har precis landat hos Mattcentrum där du dessutom får hjälp med formsydda mattor för husvagn och båt.

Läs mer
HÄRLIG VÅRSOL. Men snart blir strålarna för heta. På terrassen, i ditt uterum eller inomhus. Så ta tag i ditt solskyddsprojekt nu. Boka ett fritt hembesök och kolla in våra nyheter, säger Adina, Fredrik Henrik och Jakob på Slätte Ekedáls Solskydd.

Kommersiell text

Boka gratis hembesök nu och få 20 % rabatt på solskydd

– Vi kommer utan kostnad hem till dig med vår servicebil. Den är utrustad med provkollektioner på markiser, lamellgardiner, rullgardiner, duettegardiner och persienner. Så att du i lugn och ro kan gå igenom sortimentet, säger Henrik Karlsson ägare till Slätte Ekedáls Solskydd.

Läs mer
KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.

8 av 10 vill ha åldersgräns i sociala medier

MARKNADSPLATS. Det finns ett stort stöd bland svenska folket för åldersgräns i sociala medier. Åtta av tio tycker det är bra med åldersgräns och fyra av tio vill att åldersgränsen ska vara antingen 15 eller 16 år. 

Läs mer
NÖJD ANNONSÖR. - Mobalpa . Ett köksvarumärke som vi kan stå för till 100 procent. Köken håller en hög kvalitet med gedigna stommar och luckor, säger Leif Eriksson på Eriksson Snickeri och Inredning i Skultorp.

Leif fick fler kökskunder efter annons i Gård & Villa

MARKNADSPLATS. Leif Eriksson driver Eriksson Snickeri och Inredning i Skultorp och han annonserar regelbundet i Gård & Villa. Med så gott resultat att han inför 2015 beslutade sig att annonsera i tidningens samtliga 8 nummer.

Läs mer



Mest lästa

Vi ställde ut på
Gård & Villa-mässan




Gård & Villa
Ansvarig utgivare:   Uno Hufvudsson
Webmaster:   Marie Pallhed

Tallbacksstigen 7 541 36 SKÖVDE