8 av 10 vill ha åldersgräns i sociala medier


Marie Pallhed 2016-07-28

KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.
KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.

MARKNADSPLATS. Det finns ett stort stöd bland svenska folket för åldersgräns i sociala medier. Åtta av tio tycker det är bra med åldersgräns och fyra av tio vill att åldersgränsen ska vara antingen 15 eller 16 år. 

Det visar Novus stora undersökning kring svenskarnas inställning till reklam som är gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Liknande undersökningar har genomförts 2005, 2012 och 2014.

I årets undersökning fick de svarande ta ställning till frågor kopplade även till sociala medier.

I Sverige vill regeringen utreda vilka åldersgränser som ska gälla för sociala medier och förordningen säger att gränsen ska sättas mellan 13-16 år. Svenska folket håller med. Åtta av tio (83 %) har svarat att de tycker att en åldersgräns är bra, fyrtio procent tycker att den ska ligga i åldersspannet 15 till 16 år.

– Flera sociala medier har idag redan åldersgränser och svenska folket ställer sig positiva till detta. Framförallt är det kvinnor och äldre i samhället som är för att inte släppa in alltför unga i sociala medier och hela 92 procent av 65-79 åringarna vill ha åldersgränser i sociala medier, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Hela rapporten Kluvna Känslor - allmänhetens inställning till reklam, släpps den 1 augusti och du hittar den här: http://www.annons.se/avtal-dokument.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






TIDLÖS DESIGN. – Vi på Lindhome kök har en kärlek till tidlös design som lever med huset. Till det svenskt gedigna, till hantverket i alla led, till massivt trä och till noggrannhet, säger Sara Svartvik, Carl-Johan Lindholm och Emil Bladh.

Annonssida

I Lindhomes köksutställning är det gedigna bjälkar i taket

MARKNADSPLATS, Det finns knappast något mer svenskt än landskapet vid vackra Vallevägen i Timmersdala. Och här - i en rödmålad lada - har Carl-Johan Lindholm gjort något ovanligt. Han har byggt en köksutställning med en hantverkskänsla så genuin att du upplever den i varje detalj.

Läs mer
HÄSTÄLSKARE. - Det är vår passion för hästar och vår önskan att dessa ska färdas så komfortabelt och säkert som möjligt som driver oss och FA-Trailer, säger Sofia och Andreas Forsström.

Annonssida

Sveriges bredaste sortiment av hästtransporter finns i Mariestad

MARKNADSPLATS. FA-Trailers sortiment av hästtransporter är helt unikt. Hos Andreas och Sofia Forsström hittar du allt från de mindre hästtransporterna till de riktigt 26-ton tunga C-lastbilarna för häst. Och däremellan B-kortsbilarna och de kombinerade hästtransporterna som också innehåller en bodel. – Fri leverans gäller över hela Sverige.

Läs mer
KLUVNA KÄNSLOR. Rapport om allmänhetens inställning till reklam släpps den 1 augusti.

8 av 10 vill ha åldersgräns i sociala medier

MARKNADSPLATS. Det finns ett stort stöd bland svenska folket för åldersgräns i sociala medier. Åtta av tio tycker det är bra med åldersgräns och fyra av tio vill att åldersgränsen ska vara antingen 15 eller 16 år. 

Läs mer
NÖJD ANNONSÖR. - Mobalpa . Ett köksvarumärke som vi kan stå för till 100 procent. Köken håller en hög kvalitet med gedigna stommar och luckor, säger Leif Eriksson på Eriksson Snickeri och Inredning i Skultorp.

Leif fick fler kökskunder efter annons i Gård & Villa

MARKNADSPLATS. Leif Eriksson driver Eriksson Snickeri och Inredning i Skultorp och han annonserar regelbundet i Gård & Villa. Med så gott resultat att han inför 2015 beslutade sig att annonsera i tidningens samtliga 8 nummer.

Läs mer



Mest lästa




Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp

Gård & Villa
Ansvarig utgivare:   Uno Hufvudsson
Webmaster:   Marie Pallhed

Varola Prästgård 1 541 94 SKÖVDE