Det visar Novus stora undersökning kring svenskarnas inställning till reklam som är gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Liknande undersökningar har genomförts 2005, 2012 och 2014.
I årets undersökning fick de svarande ta ställning till frågor kopplade även till sociala medier.
I Sverige vill regeringen utreda vilka åldersgränser som ska gälla för sociala medier och förordningen säger att gränsen ska sättas mellan 13-16 år. Svenska folket håller med. Åtta av tio (83 %) har svarat att de tycker att en åldersgräns är bra, fyrtio procent tycker att den ska ligga i åldersspannet 15 till 16 år.
– Flera sociala medier har idag redan åldersgränser och svenska folket ställer sig positiva till detta. Framförallt är det kvinnor och äldre i samhället som är för att inte släppa in alltför unga i sociala medier och hela 92 procent av 65-79 åringarna vill ha åldersgränser i sociala medier, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Hela rapporten Kluvna Känslor - allmänhetens inställning till reklam, släpps den 1 augusti och du hittar den här:
http://www.annons.se/avtal-dokument.