Han återskapade en svensk klassiker


Ulf C Nilsson 2022-03-31

RESULTATET. Till slut står den där, den läckert röda Volvo PV 544 Sport som Jan Östlund alltid drömde om.

RESULTATET. Till slut står den där, den läckert röda Volvo PV 544 Sport som Jan Östlund alltid drömde om.



REPORTAGE. Hans första bil var en Volvo PV, en 444C från 1950.  – Det var vad man hade råd med när körkortet var nytaget, berättar Jan Östlund i Skultorp.

Jan gillade både märket och modellen, så det hann bli fyra Volvo PV till de närmste åren, Han rundade av med en PV 544 Sport av 1965 års modell.

– Men inte röd, utan vit tyvärr.

Åtskilliga vardagsbilar senare började det dra ihop sig till pension och mycket ledig tid. Då kändes det rätt att återuppliva ungdomsminnena i ett återfall.

– Så 1998 slog jag till och köpte ett renoveringsobjekt som var nerplockat i delar. Tyvärr vit den också…

Inte bara vit, för det fanns gott om rostangrepp att ta itu med. När släpet med fyndet rullade in på garageuppfarten blev det inget större jubel från hustruns sida - som det brukar vara. Men det fanns ju redan en Corvette Stingray och en av Jan nyrenoverad Pagoda-Mercedes i familjens bilpark, så hon är luttrad. Det brukar ju bli fint till slut.

Så har det även blivit denna gång. Idag är Jans Volvo PV 544 Sport en glänsande röd klenod som bara chassinumret skiljer från en äkta Sport.

– Det finns ju förvånansvärt mycket begagnade delar att få tag i fortfarande till de här bilarna. Ursprungsmotorn är bytt mot en riktig B18 Sport.


DRÖMBILEN. Jan Östlund drömde ju alltid om just en röd PV 544 Sport, så det var bara att förverkliga drömmen. Han är helnöjd med resultatet.

DRÖMBILEN. Jan Östlund drömde ju alltid om just en röd PV 544 Sport, så det var bara att förverkliga drömmen. Han är helnöjd med resultatet.



En kännare noterar kanske att stolarna egentligen satt i den vita versionen av den här modellen - de röda versionerna hade svart/vit inredning. Men en PV Sport är det i vilket fall.

– Den har rätt förgasare och motor. Dessutom har jag monterat friska kablar, svetsat golvet både fram och bak, svetsat trösklar och torpedsidor, monterat nya fjädrar, bussat om framvagnen, renoverat bromsarna, svetsat dörrarna, skrapat och slipat och lackerat hela bilen undertill och dessutom lackat hela bilen själv i garaget, berättar Jan.

Han har till och med plockat i spänstigare fjädrar till dörrhandtagen så att de inte längre hänger lika trötta som de brukar göra på äldre PV. Sen var frågan om han skulle kosta på sig renovering och kromning av stötfångarna.

– Men det behövdes inte. Märkligt nog finns det fortfarande en fabrik som tillverkar de här detaljerna i rostfritt. Jag köpte sådana istället.


FYND. Det gäller att ha en förstående hustru när man rullar in ett sådant här fynd på garageuppfarten. Det har Jan Östlund.

FYND. Det gäller att ha en förstående hustru när man rullar in ett sådant här fynd på garageuppfarten. Det har Jan Östlund.



Nu tog det hela inte dryga 20 år att få till, utan fyndet hade blivit stående i garaget i flera år tills frun i huset undrade om den alltid skulle stå där. Så för ett par år sedan satte Jan sina planer i verket och då gick det undan. Den blev körklar förra året. Och det har blivit många mil sedan dess?

– Njae. Det är tur att det finns bilträffar, annars hade den nog inte blivit körd alls…

Men när den väl kommer ut är den en given publikmagnet. Många äldre kommer fram och berättar sina minnen av den gamla svenska folkbilen. Den satte ett rejält avtryck under de år den tillverkades - från 1944 till 1965. Modellen PV 544 tillverkades i 243 996 exemplar. Få återstår idag och ännu färre är lika fina som Jan Östlunds klenod.


BEKANT. En förarmiljö de flesta med rätt ålder känner igen sig i. Det tillverkades ju nära en kvarts miljon Volvo PV. Idag är de sällsynta klenoder på svenska vägar.

BEKANT. En förarmiljö de flesta med rätt ålder känner igen sig i. Det tillverkades ju nära en kvarts miljon Volvo PV. Idag är de sällsynta klenoder på svenska vägar.



Ännu fler bilder på Jans bilar finns på sidorna 20-21 i det tryckta magasinet Gård & Villa som också går att läsa här >>