6 myter om viktminskning många bantare tror på


Marie Pallhed 2017-01-06

BANTARMYTER. Många tror att muskler väger mer än fett. Och att det är lättare att gå upp i vikt ju senare på kvällen man äter. Fel, fel, fel. Kolla de mytavlivande svaren här.

BANTARMYTER. Många tror att muskler väger mer än fett. Och att det är lättare att gå upp i vikt ju senare på kvällen man äter. Fel, fel, fel. Kolla de mytavlivande svaren här.



MÅ BRA. Tre av fyra svenskar vill gå ner i vikt. Kolla in myterna om vad som reducerar vikten. Och vad som inte gör det.

75 % av svenskarna vill gå ner i vikt. Det flesta typ 3-5 kg, men många, nästan 20 %, vill gå ner så mycket som 11 kg eller mer.

Men viktnedgång fordrar kunskap. Myter som att muskler väger mer än fett. Eller att det är lättare att gå upp i vikt ju senare på kvällen man äter förtjänar att slås hål på. För de stämmer faktiskt inte. Här avlivar Karin Nileskog, kostansvarig på Viktväktarna, myterna som många bantande svenskar fortfarande tror på.


Så här tror svenskarna i en nyligen genomförd Sifo-undersökning

FELAKTIGT. Motion + äta mer = viktnedgång.
FELAKTIGT. Motion + äta mer = viktnedgång.

1. Det är socker, inte fett, som gör att man går upp i vikt (53 % instämmer)

2. Muskler väger mer än fett
(51 % instämmer)

3. Motion gör att man kan äta mer och ändå gå ner i vikt
(43 % instämmer)

4. Det är lättare att gå upp i vikt om man äter sent på kvällen
(41 % instämmer)

5. Det är kolhydrater, inte fett, som gör att man går upp i vikt
(35 % instämmer)

6.
Överviktiga har sämre ämnesomsättning
(12 % instämmer)



Det här gäller om du inte vill gå på bantarmyterna

75 %. Tre av fyra svenskar vill gå ner i vikt. Men många har helt fel kunskaper när det gäller viktminskning.
75 %. Tre av fyra svenskar vill gå ner i vikt. Men många har helt fel kunskaper när det gäller viktminskning.




Karin Nileskog, kostrådgivare Viktväktarna.<br /><br />
Karin Nileskog, kostrådgivare Viktväktarna.



>> ”Det är socker, inte fett, som gör att man går upp i vikt”

Karins svar
: Gör du av med mindre energi än du stoppar i dig så går du upp i vikt: det gäller oavsett om kaloriintaget kommer från socker, fett, kolhydrater eller rena nyttigheter som nötter och frön.

Det är däremot viktigt att välja fett av bra kvalitet, vi bör äta mer enkel- och fleromättat fett och begränsa intaget av det mättade fettet. Socker tillför ingen näring men mycket kalorier och därför är det vettigt att begränsa intaget.


>> ”Muskler väger mer än fett”

Karins svar: Muskler väger inte mer än fett, ett kilo muskler väger precis lika mycket som ett kilo fett. Däremot har ett kilo muskler en mindre volym och tar mindre plats än ett kilo fett, så när hänsyn tas till densitet finns det en skillnad. Musklerna är kroppens kraftverk och ju mer muskler du har, desto mer energi förbrukar du.


>> ”Motion gör att man kan äta mer och ändå gå ner i vikt”

Karins svar: Att motionera är oerhört viktigt av många anledningar och visst gör den som motionerar av med mer energi än den som inte motionerar – men man bör inte tro att en joggingtur i skogen gör att man kan äta tre extra pizzabitar utan att det visar sig på vågen. Det är inte helt ovanligt att den som börjar motionera tvärtom går upp i vikt eftersom man överkompenserar sin träning genom att äta mer än man förbränt under träningen.


>> ”Det är lättare att gå upp i vikt om man äter sent på kvällen”

Karins svar: Det händer inget speciellt med ämnesomsättningen på kvällen – utan det är summan av allt som äts under dagen som avgör om man går upp eller ned i vikt. Däremot är tillgängligheten till mat och snacks ofta större om kvällarna, vilket kan locka till onödigt ätande. Detta bör undvikas eftersom man troligtvis redan fått i sig vad man behöver för dagen. Är man inte av någon anledning tvungen att äta på natten så bör man inte göra det, då kroppen behöver tid för vila och återhämtning.


>> ”Det är kolhydrater, inte fett, som gör att man går upp i vikt”

Karins svar: Igen, det är energiintaget i förhållande till vad man gör av med som avgör viktminskningen. Antikolhydrat-kämpar har tagit bort bröd och potatis från menyn för många som försöker gå ner i vikt. Men att kolhydraterna i sig själva leder till viktökning är en myt, det finns inget bevis för det. En del tror att kolhydratrik mat alltid innehåller mycket kalorier – men det är heller inte sant. Det finns bröd som innehåller lika få kalorier som ett äpple.


>> ”Överviktiga har sämre ämnesomsättning”

Karins svar: Det är faktiskt tvärtom; förbränningen är högre när man är överviktig. Att ha svårigheter med viktminskning på grund av låg ämnesomsättning är sällsynt. Personer med sköldkörtelsjukdomar kan ha en låg ämnesomsättning på grund av sin sjukdom - därutöver är det ytterst få som lider av låg ämnesomsättning.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






F&Ouml;RL&Auml;NG LIVSL&Auml;NGDEN. Att göra det lättare att vårda och reparera saker är i de flesta fall mer hållbart än att slänga och köpa nytt.
FÖRLÄNG LIVSLÄNGDEN. Att göra det lättare att vårda och reparera saker är i de flesta fall mer hållbart än att slänga och köpa nytt.

Se till att skorna håller länge - gör så här

MÅ BRA. Momsen på reparationer av cyklar, kläder, skor, lädervaror och hushållslinne sänktes från 25 till 12 procent den 1 januari 2017. Det innebär exempelvis att sulning och klackning av ett par skor hos en skomakare kan bli cirka 50 kronor billigare.

Läs mer
BANTARMYTER. Många tror att muskler väger mer än fett. Och att det är lättare att gå upp i vikt ju senare på kvällen man äter. Fel, fel, fel. Kolla de mytavlivande svaren här.

6 myter om viktminskning många bantare tror på

MÅ BRA. Tre av fyra svenskar vill gå ner i vikt. Kolla in myterna om vad som reducerar vikten. Och vad som inte gör det.

Läs mer
UNNA DIG AVKOPPLING. Solhälsningen är en enkel övning som består av en serie rörelser och som hjälper dig att stilla sinnet. Pröva, den är inte alls svår att genomföra.

Ägna 10 minuter om dagen åt att stilla dina tankar

MÅ BRA. Många bollar i luften? För många? Här är övningen som stillar tanke- ödet och ger dig mer mentalt fokus.

Läs mer
SL&Auml;NG INTE. Låt kärnorna gro istället för att hamna i soporna.

Odla jordnötter från kärnorna

MÅ BRA. Vad har avokado, äpple, mango och tomat gemensamt? Svaret är att du kan odla dem hemma. Från kärnor du annars skulle ha slängt i sophinken.

Läs mer
TANKEPEPP. Styr dina tankar till en positiv livssyn. Det går menar Mikael Matern.

Så undviker du att tänka fel denna måndag

MÅ BRA. Några av livets farligaste negativitetsfällor är måndag, dåligt väder och stress. Men frågan är hur vi egentligen undviker att bli fångar i dessa så förrädiska fällor. Kan det vara så att det till och med finns något positivt med måndagar och regn?

Läs mer
UNDERS&Ouml;KT. Koffein påverkar din nattsömn om du dricker kaffe tre timmar innan du går till sängs. Foto: Daniel Epstein, Flickr.

Därför kan du inte somna om du dricker kaffe

MÅ BRA. Det är ett välkänt faktum att det är svårt att sova om man dricker kaffe på kvällen. Forskare har nu gjort en upptäckt som kan vara nyckeln till hur kroppens inbyggda klocka påverkar sömnen.

Läs mer
UNDERS&Ouml;KT. En ny studie visar att barn som växer upp med hund har 15 procent lägre risk att drabbas av astma när de börjar skolan. Foto Pxabay.

Barn med hund har lägre risk att få astma

MÅ BRA. Svenska forskare har tittat på sambandet mellan hundar och senare astma hos en miljon svenska barn. Resultaten är tydliga. Barn som växer upp med hund har 15 procent lägre risk att drabbas av astma i skolåldern.

Läs mer



Mest lästa




Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp

Gård & Villa
Ansvarig utgivare:   Uno Hufvudsson
Webmaster:   Marie Pallhed

Varola Prästgård 1 541 94 SKÖVDE