Därför kan du inte somna om du dricker kaffe på kvällen


Marie Pallhed 2015-11-21

UNDERSÖKT. Koffein påverkar din nattsömn om du dricker kaffe tre timmar innan du går till sängs. Foto: Daniel Epstein, Flickr.

UNDERSÖKT. Koffein påverkar din nattsömn om du dricker kaffe tre timmar innan du går till sängs. Foto: Daniel Epstein, Flickr.



MÅ BRA. Det är ett välkänt faktum att det är svårt att sova om man dricker kaffe på kvällen. Forskare har nu gjort en upptäckt som kan vara nyckeln till hur kroppens inbyggda klocka påverkar sömnen.

Vi svenskar dricker näst mest kaffe i hela världen. 8 av 10 svenskar är kaffedrickare och snittet per dag är cirka fyra koppar. Det betyder att Sverige importerar cirka 89 000 ton kaffe varje år.

Kroppens egen inbyggda klocka, det vi kallar för dygnsrytm påverkar varje cell i kroppen. Den vrider av och på gener vid olika tider på dygnet och gör att vi anpassar oss till den yttre cykeln av dag och natt.

Hormonet melatonin, som gör oss sömniga aktiveras när det blir mörkt. När den naturliga sömnen och dygnsrytmen rubbas genom av vi jobbar på natten kan de efter en längre tid ge sjukdomar som typ 2 diabetes, Alzheimers sjukdom, hjärtsjukdomar och depression. Många kliver därför av skiftarbete efter ett tag på grund av att de inte mår bra.

Amerikanska forskare lät fem försökspersoner spendera 49 dagar i ett laboratorium. De hade ingen aning om vad klockan var och visste inte heller om det var dag eller natt utanför laboratoriet.

De utsattes för svagt eller starkt ljus och de fick antingen koffein motsvarande en dubbel espresso eller placebo. Efter tre timmar testades saliven. Det visade sig att de som drack kaffe fick en fördröjning av utsöndringen av melatonin med 40 minuter jämfört med placebo.

Slutsatsen blev att koffein har en starkare påverkan på nattsömnen än starkt ljus. Och effekten håller i sig någon timma. Om du dricker en kopp tre timmar innan du går till sängs fördröjs utsöndringen av melatonin med närmare en timme.

Så går du till sängs vid 23-tiden och hoppas på att sömnen ska infinna sig snabbt ska du alltså inte dricka kaffe efter åtta.

Chefsforskaren vid engelska Laboratory of Molecular Biology, John O'Neill, säger till Medical News Today att upptäckten kan hjälpa oss att förstå dygnsrytmen bättre och hur den på gott och ont kan påverkas. Men att det här också är viktigt information för de som lider av sömnproblem i dag.

Rapporten publicerades i Science Translational Medicine.

Och vilka var det nu som drack mest kaffe i världen? Jo, vårt grannland Finland.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






FÖRLÄNG LIVSLÄNGDEN. Att göra det lättare att vårda och reparera saker är i de flesta fall mer hållbart än att slänga och köpa nytt.
FÖRLÄNG LIVSLÄNGDEN. Att göra det lättare att vårda och reparera saker är i de flesta fall mer hållbart än att slänga och köpa nytt.

Se till att skorna håller länge - gör så här

MÅ BRA. Momsen på reparationer av cyklar, kläder, skor, lädervaror och hushållslinne sänktes från 25 till 12 procent den 1 januari 2017. Det innebär exempelvis att sulning och klackning av ett par skor hos en skomakare kan bli cirka 50 kronor billigare.

Läs mer
BANTARMYTER. Många tror att muskler väger mer än fett. Och att det är lättare att gå upp i vikt ju senare på kvällen man äter. Fel, fel, fel. Kolla de mytavlivande svaren här.

6 myter om viktminskning många bantare tror på

MÅ BRA. Tre av fyra svenskar vill gå ner i vikt. Kolla in myterna om vad som reducerar vikten. Och vad som inte gör det.

Läs mer
UNNA DIG AVKOPPLING. Solhälsningen är en enkel övning som består av en serie rörelser och som hjälper dig att stilla sinnet. Pröva, den är inte alls svår att genomföra.

Ägna 10 minuter om dagen åt att stilla dina tankar

MÅ BRA. Många bollar i luften? För många? Här är övningen som stillar tanke- ödet och ger dig mer mentalt fokus.

Läs mer
SLÄNG INTE. Låt kärnorna gro istället för att hamna i soporna.

Odla jordnötter från kärnorna

MÅ BRA. Vad har avokado, äpple, mango och tomat gemensamt? Svaret är att du kan odla dem hemma. Från kärnor du annars skulle ha slängt i sophinken.

Läs mer
TANKEPEPP. Styr dina tankar till en positiv livssyn. Det går menar Mikael Matern.

Så undviker du att tänka fel denna måndag

MÅ BRA. Några av livets farligaste negativitetsfällor är måndag, dåligt väder och stress. Men frågan är hur vi egentligen undviker att bli fångar i dessa så förrädiska fällor. Kan det vara så att det till och med finns något positivt med måndagar och regn?

Läs mer
UNDERSÖKT. Koffein påverkar din nattsömn om du dricker kaffe tre timmar innan du går till sängs. Foto: Daniel Epstein, Flickr.

Därför kan du inte somna om du dricker kaffe

MÅ BRA. Det är ett välkänt faktum att det är svårt att sova om man dricker kaffe på kvällen. Forskare har nu gjort en upptäckt som kan vara nyckeln till hur kroppens inbyggda klocka påverkar sömnen.

Läs mer
UNDERSÖKT. En ny studie visar att barn som växer upp med hund har 15 procent lägre risk att drabbas av astma när de börjar skolan. Foto Pxabay.

Barn med hund har lägre risk att få astma

MÅ BRA. Svenska forskare har tittat på sambandet mellan hundar och senare astma hos en miljon svenska barn. Resultaten är tydliga. Barn som växer upp med hund har 15 procent lägre risk att drabbas av astma i skolåldern.

Läs mer



Mest lästa




Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp

Gård & Villa
Ansvarig utgivare:   Uno Hufvudsson
Webmaster:   Marie Pallhed

Varola Prästgård 1 541 94 SKÖVDE