Nollgradigt eller sträng kyla - så här funkar bildäcken


Marie Pallhed 2017-11-07

<span style=\
VINTERTIPS. Välj bra däck och ge dem lite tid så ökar säkerhet och komfort.

KÖRGLÄDJE.  Varierande vinterförhållanden utsätter både bilen och däcken för tuffa prövningar. Rätt typ av vinterdäck och rätt däcktryck ökar säkerheten, oavsett om det är milt vinterväder eller sträng kyla. Med hjälp av några enkla tips sparar du även en hel del bränsle och ökar körkomforten.

Kylan gör vinterdäcken mer stela, vilket försämrar komforten. Men kylan sliter även på bilen, speciellt fjädrarna och stötdämparna.

- Slitstark konstruktion är utgångspunkten för ett bra vinterdäck. Vinterdäck av hög kvalitet har optimala gummiblandningar både på slitbanan och på däcksidorna.

- På så kallade lågprisdäck används syntetiska gummiblandningar som fungerar tillfredställande när temperaturen är högst ett par minusgrader, men inte alls lika bra när det blir kallare, anser 
Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.



Kylan minskar däcktrycket

<span style=\

VINTERKOLL. För lågt däcktryck är vanligt på vintern. Det gör att bränsleförbrukningen ökar. Varje temperaturminskning på 10 grader minskar däcktrycket med cirka 0,1 bar.



För lågt däcktryck är mycket vanligt och många bilförare vet inte att däcktrycket minskar i kylan. Är däcktrycket för lågt ökar bränsleförbrukningen och däcken slits betydligt mer.

− När däcktrycket kontrolleras i en varm hall glömmer man ofta att trycket minskar ute i kylan. Varje temperaturminskning på 10 grader minskar däcktrycket med cirka 0,1 bar, påminner Allan Ostrovskis.

Om du kollar däcktrycket inomhus på vintern så öka trycket till 0,2 bar mer än vad biltillverkare rekommenderar.



 


Dubbat eller dubbfritt

BROMSTID. Skillnaden på bromssträckor mellan olika däcktyper är störst när temperaturen ligger vid noll grader. Vid inbromsning från 50 km/t är bromssträckan med dubbdäck 43 meter och 60 meter med nordiska dubbfria vinterdäck, visar tester som Nokian Tyres har gjort.
BROMSTID. Skillnaden på bromssträckor mellan olika däcktyper är störst när temperaturen ligger vid noll grader. Vid inbromsning från 50 km/t är bromssträckan med dubbdäck 43 meter och 60 meter med nordiska dubbfria vinterdäck, visar tester som Nokian Tyres har gjort.

Vid hård kyla finns det inga större skillnader på greppet mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck. Skillnaderna blir större när det är varmare.

Dubbdäck ger bäst grepp när temperaturen ligger mellan fem plusgrader och fem minusgrader. Då är risken med is på vägen stor.

− Vid cirka -20 grader ger dubbdäck och dubbfria vinterdäck lika bra grepp. Ibland har dubbfria vinterdäck till och med bättre grepp. Vid hård kyla är isen inte hal. Men vid noll grader finns det vatten på isen. Då ger dubbdäck bättre grepp på isen, säger Ostrovskis.

Mätningar av bromssträckorna visar att skillnaden mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck är som störst när temperaturen ligger vid noll grader.

Vid inbromsning från 50 km/t är bromssträckan med dubbdäck 43 meter och 60 meter med nordiska dubbfria vinterdäck. Bilen med dubbdäck stannar 17 meter, fyra billängder, tidigare än bilen med nordiska dubbfria vinterdäck.

Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck har ännu längre bromssträcka. Bilen med dubbdäck stannar nästan åtta billängder tidigare än bilen med centraleuropeiska dubbfria vinterdäck.

Tester som Nokian Tyres har gjort visar att skillnaderna mellan bromssträckorna börjar minska när temperaturen sjunker ner till minus 8-10 grader.

Dubbdäck ger fortfarande den kortaste bromssträckan, men skillnaden till bilen med nordiska dubbfria vinterdäck är nu bara cirka en billängd och till bilen med centraleuropeiska vinterdäck cirka tre billängder.

 


Bränsleförbrukningen på vintern


Många bilförare tror att vinterdäcken ökar bilens bränsleförbrukning.

− I verklighet är det tvärtom. Generellt har vinterdäck lägre rullmotstånd än de flesta sommardäck, vilket gör att vinterdäcken inte ökar bränsleförbrukningen, säger Ostrovskis.

Däremot är det vanligt att vinterdäcken har för lågt lufttryck, vilket ökar bränsleförbrukningen. Dessutom ökar bränsleförbrukningen på vintern på grund av alla kallstarter.


Skifta däck regelbundet

SKIFTA. Dags att byta fram mot bak när framdäcken är över 2 millimeter mer slitna än bakdäcken.
SKIFTA. Dags att byta fram mot bak när framdäcken är över 2 millimeter mer slitna än bakdäcken.

På en framhjulsdriven bil slits framdäcken betydligt mer än bakdäcken. Framdäcken ska accelerera, bromsa och styra bilen, medan bakdäcken endast behöver bromsa.

Därför är det viktigt att kolla däckslitaget och med jämna mellanrum skifta däcken från fram till bak och tvärtom.

− När framdäcken är över 2 millimeter mer slitna än bakdäcken är det dags att skifta däcken, rekommenderar Ostrovskis.

På dubbdäck är det även viktigt att skifta däcken för att jämna ut dubbutsticket som brukar bli större på framdäcken.

 


Tipsa en vän     Skriv ut



<span style=\

Nollgradigt och sträng kyla - så här funkar bildäcken

KÖRGLÄDJE. Varierande vinterförhållanden utsätter både bilen och däcken för tuffa prövningar. Rätt typ av vinterdäck och rätt däcktryck ökar säkerheten. Oavsett om det är milt vinterväder eller sträng kyla. Med hjälp av några enkla tips sparar du även en hel del bränsle och ökar körkomforten.

Läs mer
SJ&Auml;LVPARKERANDE BILAR. Parkering kommer snart att bli en helautomatiserad process som sparar tid och yta.

Nu kommer P-huset som parkerar bilen åt dig

KÖRGLÄDJE. Du kör in i P-huset och ställer bilen på en avlämningsplats. Sedan öppnar du din parkeringsapp och ber bilen att parkera sig och framför dina ögon åker den iväg och gör det.

Läs mer
K&Ouml;RK&Auml;NSLA. Kan man bygga in den rätta körkänslan redan när bilen tillverkas? - Ja, menar Mikael Nybacka längst till höger, forskare på KTH, som arbetar med en effektiv metod för detta. Foto: Matthias Tidlund.

KÖRKÄNSLA. Kan man bygga in den rätta körkänslan redan när bilen tillverkas? - Ja, menar Mikael Nybacka längst till höger, forskare på KTH, som arbetar med en effektiv metod för detta. Foto: Matthias Tidlund.


Nu kan snart körkänsla mätas objektivt

KÖRGLÄDJE. Det är en sak att låta experter eller vanliga förare subjektivt bedöma vad som är god körkänsla, en annan att omvandla denna känsla till något objektivt som snabbt låter sig utvärderas och byggas in i bilar. För körkänslan är viktig. Mycket viktig.

Läs mer
Cleanpipe i flödet





Mest lästa




Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp

Gård & Villa
Ansvarig utgivare:   Uno Hufvudsson
Webmaster:   Marie Pallhed

Varola Prästgård 1 541 94 SKÖVDE